Analytics

Deel via:

Deze innovaties tonen de kracht van IoT en analytics

Accenture beloont ieder jaar de meest veelbelovende innovaties met de Accenture Innovation Awards. Tijdens de Accenture Innovation Summit waren onderstaande  innovatieve showcases ‘live’ op de beursvloer te zien.

1. McLaren: ieder detail telt

Voor het winnen van een Formule 1-race is meer nodig dan stuurmanskunst. Bij F1-team McLaren telt dan ook elk detail. Zij hebben hun wagens uitgerust met niet minder dan 150 sensoren, die samen iedere race 3 TB aan data verzamelen. Denk daarbij aan informatie over de remmen, de motor en het brandstofverbruik, maar ook zaken als het weer of de slijtage van de banden. Al die gegevens komen terecht in een in-memoryplatform, waarop razendsnel analyses kunnen worden losgelaten.

Een krachtig computersysteem analyseert die gegevens real-time en vergelijkt deze met historische data. Zo kan het team tijdens de race veel beter gefundeerde tactische beslissingen nemen. Hoe pakte die extra bandenwissel op dit circuit in 2010 uit, toen het ook regende? Moeten we dat nu weer doen, of kunnen we beter wat langer doorrijden met dezelfde set? Ook na afloop analyseert McLaren de data, zodat het de auto nog fijner kan afstemmen en de coureurs nog beter zijn voorbereid op de volgende race.

2. De ‘connected’ paskamer

Kleding passen in een ‘ouderwetse’ paskamer is al snel een wat klungelige ervaring. Past de kleding niet, dan moet je alles weer uittrekken, opnieuw de winkel in en met een maatje groter of kleiner een nieuwe poging wagen. De paskamer van de toekomst rekent af met dat ongemak: in deze moderne paskamer hangt een tablet waarop je eenvoudig de hulp inschakelt van een digitale personal assistant. Die weet dankzij RFID-tags in de kleding en sensoren in de ruimte precies welke kleding jij past. Het schakelt desgewenst de hulp in van een winkelmedewerker, die je vervolgens de gewenste maat brengt.

Ook de winkelier profiteert van deze innovatie. Dankzij de verbinding met het Hybris-platform kan het jou adviseren voor een volgende aankoop, eventueel ondersteund met een persoonlijke aanbieding.

Fittingroom.png

3. Live Stadium Experience: maximale fanbeleving

Hoe ziet het stadion van de toekomst eruit? Live Stadium Experience geeft een goed beeld van er nu al mogelijk is met het Internet of Things en real-time analytics. Het denkbeeldige stadion hangt vol sensoren die precies monitoren wat er gebeurt en hoe de mensenstroom zich ontwikkelt. Heat maps laten zien waar drukte ontstaat, zodat het personeel de mensenmassa’s zo goed mogelijk kan sturen en de veiligheid kan waarborgen. Ook zijn alle stoelen voorzien van sensoren, zodat de bezetting in het stadion altijd real-time inzichtelijk is.

Daarnaast zijn alle voorzieningen ‘connected’. Heeft een food stall al vijf minuten geen hotdog verkocht, terwijl er 50.000 mensen aanwezig zijn? Dan zijn waarschijnlijk de hotdogs op en moet deze stall zo snel mogelijk worden bevoorraad. Bezoekers zien via schermen waar er rijvorming plaatsvindt en kunnen desgewenst hun snacks en drankjes laten bezorgen. En vormen zich grote rijen na afloop van de wedstrijd of het event? Dan kan de manager direct ingrijpen en bijvoorbeeld kortingscoupons verspreiden voor goedkopere drankjes. Alles om de bezoeker het zo aangenaam mogelijk te maken, de omzet te maximaliseren en het event probleemloos te laten verlopen.

4. Boardroom van de toekomst: businesscockpit van de toekomst

Een organisatie besturen alsof je in een cockpit van een vliegtuig zit: in de boardroom van de toekomst is die vergelijking niet eens zo vergezocht. Hierbij krijgen bestuurders via grote beeldschermen zicht op real-time bedrijfsinformatie. Ze zien zo in een oogopslag hoe de business ervoor staat en kunnen op basis van die gegevens betere beslissingen nemen. Het concept voegt data uit alle lagen en afdelingen van de organisatie samen en presenteert deze real-time in overzichtelijke grafieken en diagrammen, waar relevant geprojecteerd op een wereldkaart. Ook zijn ad-hocanalyses en what-if-scenario’s mogelijk, zodat effecten van beslissingen direct inzichtelijk en vergelijkbaar zijn. Eventueel kunnen managers ‘downdrillen’ op statistieken voor meer gedetailleerde informatie.

Boardroom of the future.jpg

 

Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over innovatie? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

Abonneer