Analytics

Deel via:

“Big data is waardeloos. Data in de juiste context, dáár gaat het om”

Wat maakt een bedrijf met een goed idee tot een disruptief bedrijf – de nieuwe standaard? Volgens Rolf Schumann, CTO en Head of Innovation EMEA & MEE bij SAP, zorgt slimme innovatie ervoor dat het gedrag van mensen verandert. De Talk van Rolf gaat razendsnel. Hij neemt zijn publiek mee langs sprekende voorbeelden en weet ze tegelijkertijd te plaatsen in een breder perspectief; dat van digitalisering.

 

De context van alles – live – op dit moment

Rolf Schumann“De grens tussen onze digitale en fysieke wereld vervaagt”, vertelt Rolf. “Sensoren maken alles meetbaar en creëren het Internet of Things. Dat maakt dat we in de nabije toekomst op een heel andere manier met de wereld omgaan. Als elk fysiek object in realtime verbonden is, krijg je op elk moment de beschikking over de context van alles, live, op dit moment.”

Voor mij was dit een cruciaal moment in de Talk van Rolf. Deze omschrijving van IoT is zo treffend. Want laten we eerlijk zijn; in de wereld van IT volgen de buzzwoorden en hypes elkaar in hoog tempo op. Dat is ook logisch want nergens gaan de ontwikkelingen zo snel als in IT. Het helpt om zo nu en dan de definitie nog eens op scherp te zetten. Zoals ik dat ook merkte toen Jan van Vonno van IDC dat deed met zijn Talk over de digitale transformatie.

Als werkelijk alles met alles verbonden is, wat betekent dat dan voor je processen, de manier waarop je communiceert en beslissingen maakt? En voor zover het lukt om dat soort grote vragen te beantwoorden, wat betekent dat dan concreet, hier en nu? Wat moet je nu doen om klaar te zijn voor zo’n toekomst? 

Innovatie omdat het moet

Rolf Schumann en Mark RabenAls het gaat om innovatie en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, is de zwakke plek van veel Nederlandse bedrijven volgens Rolf hun eigen succes. Hij stelt dat juist de bedrijven die met hun rug tegen de muur staan, komen tot de beste en meest vernieuwende ideeën. Ze kunnen niet anders; hun oude business-model werkt niet meer dus het is pompen of verzuipen. “Succesvolle bedrijven voelen niet de noodzaak om te veranderen.”

Ik denk niet dat de conclusie hier moet zijn dat bedrijven eens wat minder hun best moeten doen zodat ze wel moeten innoveren. Maar het kan geen kwaad om serieus na te denken over de vraag: wat als morgen de vraag naar mijn product keldert?

Data als uitganspunt

“Big data is waardeloos zolang je het niet in de juiste context plaatst. Big data is waardevol, wanneer het gedrag van mensen wordt beïnvloed; dáár zit de echte kracht. Innovatie is het veranderen van menselijk gedrag.” Innovatie begint met het verzamelen van data. Het analyseren van data leidt tot compleet nieuwe inzichten. En dát leidt weer tot heel nieuwe business-modellen.

Bekijk hier de Talk van Rolf Schumann en laat je inspireren om je huidige succes ter discussie te stellen. Rolf sluit overigens af met een oproep aan de KNVB om naar Duits voorbeeld ook in het voetbal veel nadrukkelijker in te zetten op data. Dus, meneer Van Praag, als u meeleest: bel gerust voor een afspraak!

 

 

 

Op deze plek verschijnen de komende tijd blogs waarin ik dieper inga op de Talks die tijdens de IT Inspiration Day plaatsvonden. Daarin neem ik dan ook telkens een link op naar de video. 

Wil je op de hoogte blijven van alle Technologie-blogs? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

 Abonneer

 


 

Reageren op dit blog?