4 investeringen voor jouw e-commercestrategie voor de feestdagen

Een sterke e-commercestrategie wordt deze feestdagen van cruciaal belang voor bedrijven. Zeker nu veel bedrijven de omzet die zij tijdens de COVID-19 pandemie zijn verloren willen terugverdienen.

In een gemiddeld jaar zorgen de feestdagen tussen pakweg Thanksgiving op 26 november en Kerst voor een forse toename in het aantal verkopen. Dit jaar zijn klanten echter door retailers aangemoedigd tot eerder en meer gespreid winkelen. Doordat promoties al gedurende de volledige herfst beschikbaar zijn, worden winkeliers dit jaar met vroegere pieken in vraag geconfronteerd.

computer screen & phone

Customer experience, commerce en de coronacrisis

Hoe heeft de coronacrisis e-commerce be:invloedt en waarom is een goede customer experience nu belangrijker dan ooit? Lees het in dit blog

Gat tussen fysiek en digitaal overbruggen

Nu klanten terughoudend zijn met het bezoeken van fysieke winkels, kunnen verschillende technologieën de e-commercestrategie van winkeliers tijdens de feestdagen ondersteunen. De technologieën helpen bij het overbruggen van het gat tussen fysieke en digitale winkels.

De vier belangrijkste technologische ontwikkelingen waarmee je jouw e-commerce strategie kunt verbeteren zijn:

  1. Immersive technologie

Hoewel consumenten meer online winkelen, willen zij nog steeds een fysieke beleving. Het is dan ook niet verrassend dat investeringen in immersive technologie voor het bieden van persoonlijke winkelervaringen stijgen.

Zo stijgt augmented reality (AR) in populariteit nu bedrijven klanten opties willen bieden waarmee zij producten met eigen ogen ervaren. Steeds meer winkels geven klanten de mogelijkheid tot het scannen van een deel van hun woning met behulp van een mobiel apparaat. Met behulp van AR zien klanten direct hoe het product in hun leven en verschillende ruimtes past.

Met behulp van betere productafbeeldingen en 360 graden beelden kunnen klanten producten onder iedere hoek bekijken, zonder dat zij fysiek aanwezig zijn. Ook zien we steeds meer productvideo’s die het product al vooraf aan de aankoop in actie tonen.

  1. Virtuele winkelassistenten

Enkele jaren geleden waren AI-gebaseerde chatbots erg populair. We zien nu echter bedrijven afstappen van een puur AI-gebaseerde ervaring en hybride modellen omarmen die live chat en AI-ondersteuning integreren. Hiermee ondersteunen en begeleiden zij klanten in hun aankoopbeslissingen.

In een jaar waarin veel klanten zich gedwongen voelen tot online alternatieven, erkennen retailers het belang van live-ondersteuning voor klanten. Naarmate bedrijven meer investeren in het optimaliseren van hun websites worden steeds meer spraakassistenten geïntroduceerd. Deze leiden bezoekers naar producten. Ook optimaliseren retailers hun websites of blogposts, zodat deze hoog eindigen in de zoekresultaten op veelvoorkomende zoektermen waarnaar via spraak wordt gezocht.

  1. Vanaf iedere locatie winkelen

Gartner definieert deze trend als een ‘marketingstrategie voor het faciliteren van salestransacties gedurende contactmomenten met klanten via een reeks technologieën die producten promoten en verkoop mogelijk maken via zowel fysieke locaties als digitale kanalen zoals het web, mobiel, social en wearables’.

Kort gezegd: simpelweg een website hebben maakt u nog geen digitaal merk. Bedrijven moeten investeren in het beschikbaar stellen van e-commerce via ieder kanaal dat klanten willen gebruiken. Zo blijft winkelen via smartphones in populariteit stijgen. Adobe voorspelt dat consumenten dit jaar 42% van hun aankopen deze feestdagen vanaf hun smartphone doen.

Eén van de belangrijkste trends in de e-commercesector is het gebruik van progressieve webapps (PWA’s). De ontwikkeling van native mobiele apps kan relatief duur zijn. Met behulp van PWA’s bieden bedrijven via een webbrowser betere en snellere mobiele ervaringen.

Ook zien we steeds meer bedrijven advertentiesamenwerkingen aangaan met social media-platformen. Ook verwerken zij transacties in toenemende mate in social media-platformen. Gebruikers kunnen hierdoor op het platform waarop zij met vrienden contact onderhouden ook winkelen.

  1. Schaalbare platformen

Schaalbare platformen zijn geen modewoord zoals AR, spraakassistenten of mobiele commerce. Niet kunnen schalen bij pieken in vraag levert bedrijven dit jaar echter veel schade op. Investeringen in bewezen cloudplatformen waarmee bedrijven snel kunnen schakelen zijn cruciaal gedurende de feestdagen.

Vergeet tot slot de gebruikersinterface niet. Zorg ervoor dat deze optimaal functioneert en voorkom dat je jouw klanten frustreert met een onbereikbare website of prestatieproblemen. Zeker gedurende de feestdagen is dit van cruciaal belang.

Winkelgedrag is in 2020 drastisch veranderd. Benieuwd hoe groot deze verandering is?