De 3 voorwaarden voor een succesvol data platform

Als data de nieuwe munteenheid van de digitale economie is, dan zullen de bedrijven die hun data het meest effectief beheren daarin het meest succesvol zijn. Dat vraagt om een uitgebreide datamanagement strategie, ondersteund door een digitaal platform dat aan deze drie eisen voldoet:

1. Eenvoud

Complexe datalandschappen belemmeren de prestaties en schaalbaarheid. Nu gegevens overal vandaan komen, is het belangrijker dan ooit om ze allemaal samen te brengen in één ‘single source of truth’. Een data platform voor de digitale economie moet alle datasets die de onderneming binnenkomen – gestructureerd en ongestructureerd – combineren in één data-universum.

Het streven naar één enkele bron van waarheid betekent dat oude datamanagement-architecturen die analytics isoleren op afzonderlijke business intelligence-omgevingen gedoemd zijn. In plaats daarvan evolueren bedrijven naar datamanagement-platforms die gegevens van live-systemen samen met gegevens van analytische systemen kunnen bevatten zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

Vereenvoudiging houdt niet op bij gegevensconsolidatie. Zoek een platform dat ook zowel analytics als bedrijfsprocessen integreert in het platform zelf – gebaseerd op het inzicht dat uw belangrijkste doel is om waarde uit uw gegevens te halen en de klantervaring te optimaliseren. Kan uw platform gebruik maken van machine learning om patronen te detecteren die u helpen om voortdurend te verbeteren – en gebruik te maken van voorspellende analyses om te zien wat de volgende stap is? Dergelijke scenario’s zijn alleen mogelijk met een datamanagement-platform dat uw landschap drastisch vereenvoudigt.

chatbot & phone

Meer weten over dit onderwerp?

Hoe kan deze technologie ook jouw organisatie maximaal optimaliseren? Ontdek op onze website klantverhalen, webcasts en meer

2. Prestaties

De huidige bedrijfsapplicaties draaien op live data in real-time. Gebeurtenissen triggeren acties, de analyse wordt on the fly uitgevoerd en de beslissingen worden genomen op basis van de inzichten uit die analyse. In deze omgeving is de snelheid van het inzicht – en de mogelijkheid om dat inzicht snel te gebruiken om betere klantervaringen op te bouwen – de onderscheidende factor voor bedrijven.

Een beproefde manier om de gegevensverwerking te versnellen is de overstap naar een in-memory data platform. In plaats van de harde schijf te benaderen voor de benodigde gegevens, houdt u eenvoudigweg al uw gegevens in het actieve geheugen, waar de verwerkingssnelheden vele malen hoger liggen. Als u vervolgens in-memory snelheid combineert met de eenvoud van één single source of truth, dan is het nu niet meer nodig om gegevens te verplaatsen tussen systemen met behulp van grote batchtransfers. Analyses kunnen nu inderdaad op het moment zelf worden uitgevoerd. De intelligent enterprise komt zo dichterbij.

3. Openheid

Alle snelheid en eenvoud in de wereld zal niet helpen als uw datamanagement-platform eenkennig is. Platforms moeten bron-agnostisch zijn. Ze moeten cloudportabiliteit ondersteunen, zodat u met AWS, Google Cloud, Azure of een andere provider naar keuze kunt werken. Ze moeten ook werken in verschillende on-premise- en cloudomgevingen, omdat hybride omgevingen nog steeds de norm zijn.

Openheid betekent ook een open model: een model dat u in staat stelt te integreren met meerdere open source berekeningsmodellen. Het betekent ondersteuning voor alle talen, bibliotheken en software die intelligente technologieën aansturen. En uiteindelijk betekent openheid flexibiliteit. Ofwel: uw platform mag u niet in de weg staan als u op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden om waarde uit uw gegevens te halen.