3 horizonnen die je helpen digitaal te transformeren

Digitale transformatie staat hoog op de agenda van iedere CxO. Door digitaal te transformeren profiteren organisaties van de groeiende voordelen van digitale innovaties en kunnen zij data omzetten in actie. Hoe word je echter een digitaal bedrijf? Het Three Horizons of Innovation model van McKinsey helpt hierbij.

Met de komst van smartphones en social media is het voor consumenten en werknemers eenvoudiger dan ooit te beoordelen welke bedrijven een goede of juist slechte klantervaring bieden. Deze ervaring is afhankelijk van een groot aantal variabelen en voor bedrijven moeilijk te beoordelen. Zo geeft in SAP’s Capital Markets Day 2019 rapport en een artikel gepubliceerd in The New Economy 80% van de CEO’s aan dat hun bedrijf een goede klantervaring biedt. Slechts 8% van de klanten deelt deze mening.

Om de juiste klantstrategie te bieden is de juiste strategie voor digitale transformatie van cruciaal belang. Het Three Horizons of Innovation model van McKinsey helpt een effectieve transformatiestrategie te creëren en een digitaal bedrijf te worden.

chatbot & phone

Meer weten over de Intelligent Enterprise?

Ontdek de unieke route naar een Intelligent Enterprise. En ontdek waarom data belangrijk is.

Drie horizonnen van innovatie

Horizon 3

Digitale transformatie vindt niet in een dag plaats en kan vele jaren in beslag nemen. Desondanks is het van belang het einddoel zo duidelijk mogelijk vast te leggen. Wat betekent het voor jouw bedrijf om een écht intelligente organisatie te zijn? Op welke manier lever jij uitmuntende diensten, producten of ervaringen? En wat vraagt dit van werkwijzen, processen en systemen binnen de organisatie? Dit einddoel is horizon 3.

Horizon 2

Wat heeft de business in de nabije toekomst nodig om tot dit einddoel te komen? Denk hierbij aan het verbeteren van processen met behulp van slimme technologie, data en analytics om jouw organisatie digitaler te maken. In deze fase leg je de fundering voor een intelligent bedrijf door een enkelvoudige versie van de waarheid te creëren en alle bedrijfsprocessen, applicaties en systemen op één platform te verzamelen. Dit is horizon 2.

Horizon 1

Horizon 1 bestaat uit alle dingen die in de komende dagen tot maanden gerealiseerd kunnen worden om met jouw digitale transformatie van start te gaan.

Intelligent ERP-systeem

Een cruciaal element van de digitale transformatiestrategie is de inzet van een intelligent ERP-systeem. Een dergelijk systeem helpt werknemers zich te richten op taken die meer waarde creëren. Zo biedt een intelligent ERP-systeem:

  • Een gebruikersinterface voor het digitale tijdperk: het systeem is zich bewust van jouw businesscontext en de markt waarin je opereert. Dit inzicht helpt slimmer te werken.
  • AI-gebaseerde automatisering: kunstmatige intelligentie (AI) automatiseert processen, terwijl predictive analytics besluitvorming en prestaties verbetert. Het observeren van gedrag van gebruikers helpt automatisering slimmer en effectiever te maken.
  • Moderne bedrijfsprocessen: het ERP-systeem leert van zowel successen als tegenvallers, wat nieuwe optimalisaties en toepassingen mogelijk maakt.

Meer informatie over de inzet van een modern, intelligent ERP-systeem en de voordelen die dit voor jouw bedrijf levert is beschikbaar in webinar ‘How can you become a Best-Run Company?’ van IDC. Bekijk de webinar hier.