Transform your business

Deel bericht:  
Deel bericht:  
SMEOnlangs verzorgden we bij SAP een kleinschalige marketing strategy dinner waarbij verschillende marketing directeuren van klanten aanwezig waren. Deze boeiende brainstorm werd ingeleid door Herman Toch, marketeer en auteur van het prijswinnende boek ‘Transformeren om te overleven’. Wat tijdens deze sessie nog eens bevestigd werd, is het belang van het vermogen om met een frisse blik naar je eigen business te kijken.
 

Bedrijven zijn over het algemeen nog altijd heel traditioneel georganiseerd. Ze hebben een goed beeld van hun directe concurrenten, maar zijn amper gespitst op concurrenten die vanuit de flank komen. (Lees ook het blog van Steven van Bellghem). Terwijl dat wel zou moeten want juist in die hoek schuilt het grootste gevaar. Kijk bijvoorbeeld hoe Airbnb de hotelwereld volkomen op z’n kop heeft gezet door kleine aanbieders van hotelkamers een betrouwbaar platform te bieden. Iets vergelijkbaars gebeurt nu wereldwijd met taxiservice Uber die klanten direct koppelt aan taxichauffeurs.

Op lokale schaal zie je dat een site zoals spullendelen.nl de potentie heeft om verhuurbedrijven irrelevant te maken, bijvoorbeeld omdat je een drilboor niet meer huurt. Je leent hem bij iemand die in de buurt woont. Dat is iemand die je niet kent, maar via de site met één druk op de knop vindt. Via Snappcar en MyWheels huur je eenvoudig een auto bij een particulier, waardoor traditionele autoverhuurders een deel van hun inkomsten zien verdwijnen.

Tien tegen een dat deze partijen de concurrentie uit onverwachte hoek niet aan hadden zien komen.

Laat de relevantie niet verbleken
Betekent dit soort initiatieven het einde van de bestaande merken? Ik denk het niet. Mensen identificeren zich nog altijd graag met sterke merken. Die liefde kan echter snel plaatsmaken voor een andere liefde als de relevantie verbleekt. Organisaties moeten zich daarom voortdurend blijven afvragen hoe ze zo relevant mogelijk kunnen blijven voor hun klanten.

Technologie kan ze daarbij helpen. Sterker nog, misschien moeten sommige bedrijven dit soort ‘disruptive’, door technologie gedreven initiatieven wel omarmen. Waarom richt verhuurder Herz niet zelf een Snappcar-achtige variant op, nu de markt zo duidelijk aangeeft daar behoefte aan te hebben? Grote merken zouden niet in de verdediging moeten schieten, maar juist een belangrijke rol kunnen spelen in het creëren van radicaal nieuwe modellen.

Leen onze drilboor
Verkoop je drilboren in je doe-het-zelf zaak? Stel mensen dan gerust in staat om jouw boren van elkaar te lenen. Ontwikkel een betrouwbaar platform en richt een community in die je voedt met betrouwbare gegevens, gebruikstips, instructies, succesverhalen en andere praktische informatie over jouw boren. Vervolgens is de kans groot dat er veel mensen zijn die een drilboor de eerste keer gaan lenen. Maar een aantal mensen zal ‘m ook gewoon bij jou willen huren. En als die boor heel goed bevalt zullen die mensen mogelijk ook gebruik willen maken van jouw speciale ‘ik wil ‘m toch zelf hebben’ aanbieding.

In hoeverre bent u bezig met het ‘rethinken’ en transformeren van uw business? Wacht u af? Of zorgt u dat ú degene bent die de bestaande modellen op z’n kop gaat zetten? Ik ben benieuwd!

2 Reacties op dit blogbericht

  1. Jeroen zegt:

    Volgens mij is het noodzaak om na te denken over het oprichten van je eigen concurrent. Er vanuit gaan dat jouw dienst of product altijd nodig blijft of vraag naar blijft is redelijk arrogant. Dus je zult er in je ‘ondernemerschap’ altijd vanuit moeten gaan dat je vervangbaar bent en daar moet je op anticiperen en innoveren. Langzame evolutie, radicale disruptie of een tussenvorm? Wat het beste bij de tijdgeest en markt past.

  2. In feite: Toepassingen van borderless networks in dienst van de basis wens: behoeftevervulling met zo min mogelijk aanspraak van resources. Door effectiviteit van middelen en niet te vergeten behoeftebepaling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>