Overheid

Deel via:

Waarom iedere woningcorporatie een Chief Innovation Officer nodig heeft

De digitale transformatie is in volle gang. De impact van (digitale) technologieën op organisaties en hun processen is enorm. Die transformatie zal aan geen enkele sector voorbijgaan. Eigenlijk heeft elke woningcorporatie daarom een Chief Innovation Officer nodig.

In eerdere blogs heb ik balletjes opgegooid over de vele manieren waarop woningcorporaties zouden kunnen innoveren. Waarom maken woningcorporaties geen gebruik van hun schaalgrootte en gaan ze bijvoorbeeld verzekeringen verkopen. En wat zou er gebeuren als woningcorporaties hun duizenden woningen uitrusten met goedkope sensoren die bijvoorbeeld vocht kunnen detecteren of de werking van hun verwarmingsketels in de gaten houden waardoor onderhoud en reparaties veel gerichter uitgevoerd kunnen worden. Huizen printen? Het kan. De corporatie als lokale stroomleverancier? In Limburg laten ze zien dat het mogelijk is. Woningcorporaties zonder eigen bezit die als broker optreden tussen woningzoekenden en aanbieders? Waarom niet?

Nieuwe technologieën en modellen

Het zijn voorbeelden waarmee ik wil aangeven dat er een wereld te winnen valt voor woningcorporaties die durven te experimenteren met nieuwe technologieën, nieuwe ideeën en nieuwe modellen. De digitale transformatie gaat immers over nieuwe manieren van werken, denken en zakendoen als gevolg van de naadloze verbinding tussen de fysieke en de digitale wereld.

De digitale transformatie zet hele branches op z’n kop. U kent de voorbeelden. Een taxi nemen, een hotel boeken, films kijken of bijvoorbeeld muziek luisteren is blijvend veranderd onder invloed van technologie. Zelfs een traditionele sector als de bancaire wereld wordt geweldig opgeschud door technologisch gedreven nieuwkomers zoals Bunq en Knab die veel effectiever en efficiënter werken dan de oude garde omdat ze slim gebruikmaken van technologie. De grote spelers moeten vervolgens wel meeveranderen omdat ze anders rap marktaandeel verliezen.

Precies om die reden maken woningcorporaties zich nog niet zo heel veel zorgen. Waarom zouden ze. Concurrentie? Welke concurrentie? Er zijn maar een paar regio’s in Nederland waar corporaties in elkaars gebied opereren. En zelfs dan zitten ze niet écht in elkaars vaarwater. De oprukkende concurrentie zal voor woningcorporaties nooit een stok achter de deur vormen, waar het om innovatie gaat.

Eigenlijk is dat heel jammer. Want het gebrek aan concurrentie neemt niet weg dat woningcorporaties wel degelijk ruimte zouden moeten geven aan innovatie. Uiteindelijk dragen innovatie en digitale transformatie bij aan lagere kosten, hogere efficiëntie, en - als het goed is - blije huurders en betaalbare woningen. Allemaal zaken waar het woningcorporaties’s in de eerste plaats om te doen is. Tegelijkertijd kampen corporaties met de uitdaging om hun kerntaak uit te voeren met een zo slank mogelijk personeelsbestand. Nóg een reden om innovatie hoog op de agenda te zetten.

Wil de Directeur Digitaal zich melden?

Helaas is innovatie in de corporatiewereld iets waar iedereen iets van vindt, maar niemand écht verantwoordelijk voor is. Innovatie blijft beperkt tot losse domeinen, terwijl échte innovatie juist gebaat is bij het combineren van IT, business, onderhoud, klantcontact en tal van andere domeinen. Daarom pleit ik hartstochtelijk voor het invoeren van een nieuwe bestuurdersrol bij woningcorporaties. Noem hem of haar de Chief Innovation Officer, bestuurder digitale ontwikkeling of Directeur Digitaal - de naam op het visitekaartje maakt natuurlijk helemaal niets uit. Zolang het maar iemand is die in staat is om over alle schotten heen te kijken. Iemand met visie. Maar ook iemand met het budget, het vertrouwen én het mandaat om nieuwe, creatieve verbindingen te leggen.

Abonneer