Op weg naar een 100% duurzame Supply Chain

Deel bericht:  
Deel bericht:  

The rolling fields of Tuscany, Italy

‘De toekomst van Supply Chains, Innovatie en Integratie’. Dat was de titel van het International Supply Management Congres 2013 dat op dinsdag 5 november plaatsvond in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Dit is het derde jaar dat ik dit congres bijwoonde. En net als de vorige keren ging ik geïnspireerd naar huis.
 

De organisatie had twee keynote speakers van allure uitgenodigd: Ton Büchner, de nieuwe CEO van AkzoNobel en Pier Luigi Sigismondi, de Chief Supply Chain Officer van Unilever. Hun boodschap? 100% sustainable sourcing in 2020!

Ton Büchner sprak over de vijf belangrijkste innovaties die hij in de wereld ziet waaronder slimmer energiegebruik, de opkomst van mobility en het toenemende gebruik van biogrondstoffen. Pier Luigi Sigismondi sprak over het feit dat 72% van het budget voor innovaties bij Unilever aan leveranciers gerelateerd is.

Opvallend was dat beide sprekers stelden dat hun organisaties niet sustainable kunnen zijn zonder expliciet te focussen op ‘Social Welbeing’. Duurzaam ondernemen betekent dus niet alleen respectvol omgaan met de natuur, maar ook met de mens.

Links en rechts

De kern van de Supply Chain draait om een zo hoog mogelijke kwaliteit, een zo goed mogelijke service tegen zo laag mogelijke kosten. Als je naar linkerkant van dit spectrum kijkt, zullen alleen die bedrijven succesvol zijn die zich aan de leverancierskant richten op ‘socio and environmental welbeing’. De noodzaak ligt in het feit dat je daardoor aan de andere kant van het Supply Chain spectrum aan de klanten ‘global food security’ kan leveren.

Een mooi voorbeeld van de manier waarop dat werkt, komt van Ton van Keken, COO van tapijtfabrikant Interface. Interface hergebruikt oude visnetten uit de derde wereld. Het nylon van de netten wordt schoongemaakt en verwerkt in de tapijten die in de meeste boardrooms liggen.

Iets minder een varken zijn

Wat kunnen wij, non-board members, met veel minder invloed en macht hier nu aan doen? Het antwoord komt van Jochen Zeitz, voormalig CEO van Puma. Hij probeert om, en ik citeer, iets minder een varken te zijn. Zeitz citeerde Sartre: “Wanneer je over kennis beschikt en je bent je bewust van die kennis, dan ben je verantwoordelijk, of je er nu iets mee doet of niet.”

Zeitz is zich bewust van zijn leven en de planeet. Hij is zich bewust van de impact die hij kan hebben en richtte samen met Richard Branson het B Team op. Het B Team bestaat uit Business Leaders die daad bij woord voegen voor wat betreft sustainability. De kracht maar zeker ook de macht over sustainability ligt bij de consumenten, stelde hij. “Gebruik daarom alleen die producten en diensten die ‘groen’ zijn”, spoorde Zeitz zijn gehoor aan. “Daarmee worden de bedrijven aangemoedigd om 100% focus op sustainability te hebben.”

De nieuwe generatie

Zelf word ik geïnspireerd door de jongere generatie. Neem nu het bedrijf The Upcycle. Twee jonge studenten Industriële vormgeving startten The Upcycle. Ze recyclen de fietsen die de Gemeente Amsterdam uit de stallingen haalt als ze er te lang staan. Ze maken met de onderdelen die ze zo verkrijgen trendy ‘nieuwe’ fietsen. Het zijn geweldige fietsen waarmee je gezien kunt worden. Gelukkig staat The Upcycle niet alleen. Er zijn meer generatiegenoten die hun sustainability-verantwoordelijkheid nemen. Dit belooft wat voor de toekomst.

Vijftig medewerkers van SAP staken op 6 november 2013 de handen uit de mouwen in Waardenburg bij natuurgebied Het Broek.

Medewerkers van SAP staken op 6 november 2013 de handen uit de mouwen in Waardenburg bij natuurgebied Het Broek.

Eendenkooi

En SAP? Wij gingen begin november met vijftig SAP collega’s naar de Eendenkooi in Waardenburg bij natuurgebied Het Broek. Daar hebben we Staatsbosbeheer een dag geholpen met het onderhoud van dit prachtige natuurgebied. ‘Social Welbeing‘ staat ook hoog op de agenda van SAP. Het verbeteren van onze prestaties op het gebied van de thema’s People en Planet – naast Profit – geeft ons inzicht in de manieren waarop we onze klanten kunnen helpen om hetzelfde te doen. Elke onderwerp op de sustainability agenda is belangrijk voor SAP, onze klanten en het hele ecosysteem. Om af te sluiten met een quote van Louise Vet, Professor Evolutionaire Ecologie aan de Universiteit van Wageningen: “Ecologie is de economie van de Natuur!” Prof. Vet stelde dat we moeten leren van de natuur. Laten we gebruikmaken van die 3,8 miljard jaar van succesvolle ecologische ontwikkeling om onze lineaire economie om te zetten in een sustainable economie.

Ik ben voor. En u?

Maarten Baltussen

Software Sales Director at Eyefreight
Na zijn studie Logistiek Management werkte hij in diverse functies bij KLM. In 2000 kwam hij terecht in de softwarewereld waar hij werkte voor EXE Technologies, SSA Global en Infor. Drie jaar lang runde hij zijn eigen softwarebedrijf in de logistieke sector. Toen een jaar geleden de uitdaging zich aandiende om Supply Chain bij SAP Nederland beter op de kaart te zetten, is hij daar vol enthousiasme ingestapt.

Recente blogs van Maarten Baltussen (compleet overzicht)

Eén Reactie op dit blogbericht

  1. This I know. Another issue is accuracy. While there are some higher-end Japanese movement with amazing accuracy, most of those that compete with rank-and-file Swiss o

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>