Onderzoek: MKB worstelt met analytics

Deel bericht:  
Deel bericht:  

SMEHet is het moderne IT-buzz word: analytics. Het betekent dat je alle data die binnen (en buiten) het bedrijf bestaan, gebruikt om vooruitziende beslissingen te nemen. Waar business intelligence (BI) vooral het verleden analyseert, gaat business analytics (BA) diezelfde gegevens gebruiken om een blik in de toekomst te werpen. Dat is vooral mogelijk omdat organisaties tegenwoordig over heel veel gegevens beschikken (big data). Door te simuleren wat bepaalde beleidsbeslissingen (zoals een prijsverhoging, kostenreductie, productaanpassing) voor gevolgen hebben, kun je beter onderbouwde besluiten nemen.

Toch worstelt vooral het MKB met dit fenomeen. Uit een recent Europees onderzoek van Vanson Bourne blijkt dat 79 procent van de bedrijven met 500 tot 1000 medewerkers, IT-afdelingen hebben die big data en de bijbehorende analytics zien als een uitdaging; wat het moderne woord is voor ‘probleem’, terwijl de rest het als een kans ziet. Opvallend is dat de business in Nederland analytics als een kans ziet, en de IT-afdeling leeuwen en beren op de weg ziet. In andere landen is dat juist andersom.

IT vormt rem

Toch is het jammer dat IT hier een rem lijkt te vormen voor de business, want analytics (en big data) is niet moeilijk. “Met de innovaties van SAP in-memory computing, beheert en analyseert u onmiddellijk enorme hoeveelheden gegevens. HANA is hiermee dé SAP innovatie voor het analyseren van Big Data. Tegelijkertijd kunt u de complexiteit en kosten van IT terugdringen”, zoals de Twentse SAP-partner Agion dat meldt.

De technologie heeft de afgelopen jaren een sprint gemaakt. Je hoeft trouwens niet meteen naar een in-memory oplossing te gaan. Met SAP Analytics kan iedereen op een eenvoudige manier analyses uitvoeren. Dat staat los van big data, waarvoor speciale technologieën zijn ontwikkeld en waaraan de IT-afdeling moet wennen. Wellicht dat de IT-afdeling daarom een ‘uitdaging’ ziet in analytics.

Niet moeilijk

Wat brengt analytics dan? Betere beslissingen, omdat ze gebaseerd zijn op de ontwikkelingen binnen de onderneming; eventueel aangevuld met data die van derden zijn gekocht (zoals de weersinvloeden op de verkoop van een modecollectie). Inzicht in de gemiddelde levertijd van goederen, voorraadverloop, regionale verschillen in verkoop, noem maar op. Alle vragen die een verkoper, marketeer, onderzoeker of directeur zou hebben, krijgen met analytics een antwoord.

Het mooie van analytics, en SAP Analytics, is dat je niet gebonden bent aan het bureau waarop de pc staat. Je kunt met de smartphone of tablet bij de klant of bij een leverancier de analyses uitvoeren die op dat moment nodig zijn. Stel dat je bij een leverancier met prijsonderhandelingen bezig bent, dan is het handig om een overzicht te hebben van de handelscontacten met die leverancier, de prijzen, de kortingen, de verkopen, enzovoort. En daar wil je dan geen uren op wachten; gewoon meteen; tijdens het gesprek. Dat brengt analytics.

De IT-afdeling zou daar niet zo moeilijk over moeten doen; want het is niet moeilijk.

Marcel Groenenboom

Marcel Groenenboom studeerde Business Management aan de Universiteit Twente. Hij begon in 2004 bij SAP als Sales Director en trad in 2008 toe tot het Management Team. Voor hij aan de slag ging bij SAP was hij onder meer werkzaam bij SAP partner HP. Als Director General Business is Marcel onder meer verantwoordelijk voor de diverse afzetkanalen van SAP, variërend van Value Added Resellers en Business One Partners tot OEM en Distribution Partners. In zijn blogs gaat Marcel Groenenboom onder meer op zoek naar het geheim van succesvolle SAP partners.

Recente blogs van Marcel Groenenboom (compleet overzicht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>