Finance

Deel via:

Data is de sidekick van je gevoel

De afsluitende speech tijdens de Finance Inspiration Day was voor mij een eye-opener. Na een dag vol innovatie vroeg Esther van Toledo aandacht voor kwetsbaarheid en emotie. Volgens haar moet leiderschap namelijk vanuit het hart komen.

Esther van Toledo 3.jpgWat mij aansprak in Van Toledo’s sessie was hoe eerlijk zij was over haar eigen kwetsbaarheid. Ze vertelde over de burn-out die ze kreeg toen ze als sales executive bij Coca-Cola werkte. Voor Van Toledo was dit geen incident maar een rigoureus keerpunt in haar leven. Ze stelde vast dat ze jarenlang beslissingen alleen met haar hoofd had genomen. ‘Meten is weten’ was dan ook haar mantra. Een besluit nemen op basis van rationeel denken, ondersteund door data-analyses. Gevoel schakelen we uit op kantoor.

Geen verwachtingen, geen oordelen

Alle nieuwe informatie die op ons afkomt, plaatsen we volgens Van Toledo automatisch bij de kennis die we al hebben. Maar als je iets nieuws wilt leren, dan moet je die automatische piloot soms ook uitzetten. Om die reden vroeg Van Toledo aan iedereen om een ‘open mind’ te houden. Geen verwachtingen, geen oordelen. Zo kreeg ze het voor elkaar om een zaal vol finance-professionals actief deel te laten nemen aan haar sessie.

 

 

Van Toledo heeft een sterk punt. Ik denk dat het ‘hart’ in veel gevallen een goede richtingaanwijzer is. Maar de statisticus in mij wil dat gevoel toch op z’n minst óók onderbouwen met feiten. Volgens Van Toledo ligt de kracht van het hart in de snelheid waarmee je een besluit neemt. Binnen een oogwenk heb je bijvoorbeeld een eerste indruk van iemand die je voor het eerst ontmoet. Van Toledo adviseert dat we vaker op dat instinct af moeten gaan. Zeker nu Finance een steeds meer adviserende rol krijgt richting de business.

Logische onderbouwing

Esther van Toledo 1.jpgOns gevoel heeft tegenwoordig een even snelle sidekick gekregen die zorgt voor de feitelijke onderbouwing: realtime data-analyse. Dankzij big data en analytics beschikken we in the moment over accuraat inzicht in de markt, de business-processen en resultaten. We zijn zelfs steeds beter in staat om nauwkeurig te voorspellen hoe de markt zich ontwikkelt en wat het resultaat zal zijn van onze acties. Zo kunnen we met ons onderbuikgevoel innovatie stimuleren, maar wel met een logische onderbouwing.

Ik hoop dat Esther van Toledo nu niet denkt dat haar visie mij niet aanspreekt. Integendeel, ik ben ervan overtuigd dat we Van Toledo’s boodschap moeten omarmen. Luister inderdaad vaker naar je hart, volg je instinct. Daar voel je je als mens vrijer en krachtiger bij. Maar laat ‘meten is weten’ niet los, want juist de combinatie van gevoel en data-onderbouwing helpt ons groeien in de rol van financial advisor.

Wil je op de hoogte blijven van alle blogs over finance? Abonneer je op dit blog en ontvang dagelijks, wekelijks of maandelijks een overzicht met updates.

Abonneer