Een direct lijntje met je gebruikers

Deel bericht:  
Deel bericht:  
communityEen community stelt je in staat om één-op-één te schakelen met de gebruikers van je product of dienst. Dat biedt geweldige voordelen. Je verhoogt de betrokkenheid bij je merk. En, zeker zo belangrijk, je hebt een direct lijntje met je eindgebruikers. En zo’n lijntje is in allerlei opzichten heel waardevol.
 

Van 5 tot en met 7 november vond de SAP TechEd plaats in Amsterdam. Techies uit de hele wereld kwamen naar de hoofdstad om zich drie dagen lang te verdiepen in de technische aspecten van SAP. Drie dagen lang deelden al deze mensen kennis met elkaar en leerden ze elkaar beter kennen.

Natuurlijk ben ik een dagje naar Amsterdam geweest. Tijdens SAP TechEd maak je écht kennis met de mensen die, vooral vanuit een technisch perspectief, dag in dag uit met onze producten in de weer zijn. Dat is voor mij als marketeer heel verfrissend. En ook best confronterend, moet ik eerlijk zeggen. Tijdens sommige presentaties werden marketingslides die mij heel vertrouwd voorkwamen snel weggeklikt, om vervolgens weer lekker in de techniek te duiken.

Gamification

Wat tijdens de SAP TechEd gedurende een paar dagen ‘offline’ gebeurt, gebeurt online 365 dagen per jaar op scn.sap.com. SCN staat voor het SAP Community Network. Via SCN staan letterlijk duizenden ontwikkelaars, gebruikers, techies, guru’s en experts met elkaar in contact.

Natuurlijk is het wel de bedoeling dat leden actief blijven. Daarom heeft het team achter de online community een aantal slimme motiverende spelelementen ingebouwd. De nieuwe versie van dit Gamification Platform is in de lucht sinds april 2013. Het werkt heel eenvoudig. Wie actief is op SCN, wordt beloond met punten. Wanneer leden van de community jouw bijdragen of comments waarderen, levert dat extra punten op. Daarnaast ontvangen leden van de community ‘missies’ die ze moeten volbrengen. Een blog schrijven bijvoorbeeld, of een bepaalde pagina bezoeken.

Nadat je zo’n missie voltooid hebt, krijg je een badge op je profiel. Door veel punten te verzamelen, missies te voltooien en badges in de wacht te slepen, zien deelnemers hun ster in het SAP ecolandschap geleidelijk stijgen (en daarmee hun marktwaarde). De nummer één van dit moment, Jürgen Lins, verwierf al 74.327 Lifetime Point wat hem de prestigieuze Diamond status geeft. Zelf heb ik overigens al precies 1 punt. Mijn level is ‘Glass’ op dit moment.

Het Gamification Platform achter SCN leent zich voor allerlei interessante zaken. Het is voor SAP natuurlijk ook heel interessant om te zien wat de mogelijkheden zijn van gamification. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze Ultimate Data Geek Challenge waar we mensen uitdagen om met SAP Lumira aan de slag te gaan. Via de Data Geek challenge nodigen we Data Geeks uit om de grenzen van onze software op te zoeken. Vervolgens hopen we natuurlijk dat ze hun ervaringen met elkaar en met ons delen.

Een community is goud waard

Dat ik nog niet zo heel veel punten heb op SCN, is logisch. Voor marketingmensen is SCN eigenlijk verboden terrein. We mogen wel meelezen, maar het is absoluut niet de bedoeling dat we er actief onze marketingboodschap uitdragen. Doen we dat toch, dan worden we weggehoond. En zo hoort het. Sterker nog, ik zou het niet anders willen. Er is immers geen betere marketing denkbaar dan deze onafhankelijke, reclamevrije zone waar loyale gebruikers met elkaar, met onze producten en met ons in de weer zijn.

Een community als SCN is goud waard als het gaat om het onderhouden van een nauwe band met je achterban. Aanvankelijk was er binnen SAP best wat discussie over de wenselijkheid van een dergelijke open community. Stelden we onszelf niet te kwetsbaar op? Zou het geen online klachtenbus worden, een permanente bron van gemopper en geklaag?

In mijn optiek was het inrichten en faciliteren van deze community misschien wel een van de beste dingen die we de afgelopen jaren gedaan hebben, zeker waar het gaat om het contact met onze klanten. Ja, soms wordt er wat gemopperd en geklaagd. Maar SCN is vooral een plek geworden waar mensen hun best doen om álles uit SAP te halen en elkaar verder te helpen.

Bron van kennis en innovatie

Voor ons heeft SCN zich ontwikkeld tot een rijke bron van kennis, ideeën en innovatie. De input die we uit SCN halen, stelt ons in staat waarde toe te voegen. We hebben immers constant een vinger aan de pols en weten precies wat er leeft en waar onze klanten tegenaan lopen. Per saldo levert dat betere producten op die nauw aansluiten bij de behoeften die in onze doelgroep leven. Zo zorgen we voor klantwaarde. De SCN-community is daardoor onmisbaar geworden, zeker waar het gaat om klantgericht denken en ondernemen.

Dit jaar vond TechEd plaats in Amsterdam en hoefde ik maar een uurtje te reizen. De volgende vindt plaats in Bangalore. Of ik daar ook bij ben, vraag ik me af, Bangalore is immers niet naast de deur. Gelukkig vermaak ik me uitstekend op scn.sap.com.

En op welke wijze verbindt u zich met uw klanten en (eind-)gebruikers?

Mark van Heijningen

Marketing Director at SAP Nederland
Mark van Heijningen is werkzaam als Marketing Director bij SAP Nederland. Mark werkt sinds 2005 voor SAP. Hij is samen met een team van marketeers onder meer verantwoordelijk voor SAP's marketing awareness, demand generation en customer retention programs in Nederland. Mark heeft een passie voor marketing en volgt alle trends en ontwikkelingen in zijn vakgebied op de voet. In zijn blogs geeft hij zijn prikkelende visie op actuele ontwikkelingen op het snijvlak van marketing en IT. Daarnaast deelt hij best practices, voorbeelden, tips, trucs en ideeën.

Recente blogs van Mark van Heijningen (compleet overzicht)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>